Promosi Kesehatan dengan Film Cerita Pendek tentang Aktivitas Fisik pada Anak Usia Sekolah di Panti Asuhan Ummi Ikhlas Kota Jambi

https://doi.org/10.33860/pjpm.v4i4.2300

Authors

Keywords:

perception, motivation, physical activity

Abstract

The most common causes of death in Indonesia are non-communicable diseases such as stroke, chronic kidney disease, diabetes mellitus, and hypertension. Lack of physical activity will have the potential to cause non-communicable diseases. Intensive health education efforts are needed with various innovative uses of IT to improve PHBS, especially physical activity such as through short story films. This PKM aims to increase perceptions and motivation to do physical activity and test the effectiveness of community service interventions through health promotion with short story films about physical activity. The implementation method is to carry out pre and post-tests through data collection from primary data obtained from questionnaires and observation formats. This PKM will be carried out in May-June 2023 with 80 participants at the Ummi Ikhlas Jambi Orphanage, involving students in data collection. The results increased the perception and motivation to carry out physical activity in school-age children at the Ummi Ikhlas Orphanage, Jambi City, from 25% (pretest) to 100% (posttest). It is recommended to increase it regularly to 2 times a week every morning on Wednesdays and Fridays, doing gymnastics at the Ummi Ikhlas Jambi Orphanage.

References

Amandyakissya, T., Maelissa, S. R., & Lilipory, M. (2019). Media Film Pendek Berhasil Meningkatkan Pengetahuan Anak Usia Sekolah Dalam Memilih Jajanan Sehat. Moluccas Health Journal, 1(2), 90–96. https://doi.org/10.54639/mhj.v1i2.131.

Elfidia Arista, B., Hadi, S., Kesehatan Kemenkes Surabaya, P., & Keperawatan Gigi, J. (2021). Penggunaan Media yang Efektif dalam Promosi Kesehatan Gigi dan Mulut pada Anak Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Keperawatan Gigi, 2(2), 209–2015. Retrieved from http://ejurnal.poltekkestasikmalaya.ac.id/index.php/jikg/index.

Firmansah, D., & Firdaus, D. F. (2020). Pengembangan Media Pembelajaran Video Interaktif Dengan Menggunakan Aplikasi Sparkol Videoscribe Pada Tema 3 Kelas III. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 7(2), 159–172. Retrieved from http://repository.radenintan.ac.id/id/eprint/13130.

Johan, H., Reni, D. P., & Noorbaya, S. (2018). Pengaruh Penyuluhan Media Audio Visual Video Terhadap Perilaku Cuci Tangan Pakai Sabun Pada Siswa Kelas Iii Di Sdn 027 Samarinda. Husada Mahakam: Jurnal Kesehatan, 4(6), 352. https://doi.org/10.35963/hmjk.v4i6.138.

Kamila, N. A., Susiarno, H., Gurnida, D. A., Afriandi, I., Garna, H., & Djuwantono, T. (2017). Pengaruh Penerapan Aplikasi Sayang ke Buah Hati (SEHATI) terhadap Pengetahuan Ibu dan Aktivitas Fisik pada Anak Sekolah Dasar. Global Medical & Health Communication (GMHC), 5(2), 132. https://doi.org/10.29313/gmhc.v5i2.2367.

Kusmini, U., & Zulyanti, Z. (2019). Penerapan Model Pembelajaran Berbasis Film Pendek Untuk Mengurangi Tindakan Bullying Pada Siswa Kelas V Sdn 1 Sukaraja Kabupaten Sukabumi. FOKUS (Kajian Bimbingan & Konseling Dalam Pendidikan), 2(6), 228. https://doi.org/10.22460/fokus.v2i6.3539.

Kusumawardani, L. H., & Saputri, A. A. (2020). Gambaran Pengetahuan, Sikap dan Keterampilan Perilaku Hidup Bersih Sehat (PHBS) Pada Anak Usia Sekolah. Jurnal Ilmiah Ilmu Keperawatan Indonesia, 10(02), 31–38. https://doi.org/10.33221/jiiki.v10i02.514.

Larasati, N. (2020). Hubungan Antara Perilaku Hidup Bersih Dan Sehat (Phbs) Dengan Usaha Kesehatan Sekolah (Uks) Pada Siswa Sma Negeri Di Kota Surabaya. Jurnal Pendidikan Olahraga Dan Kesehatan, 8(1), 275–281. Retrieved from https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jurnal-pendidikan-jasmani/article/view/35020.

Maharani, M., Rachman, M. Z., & Suharno, B. (2021). Pengaruh Edukasi Media Video Terhadap Pengetahuan Tentang Aktivitas Fisik Bagi Pengguna. Jurnal Pendidikan Kesehatan, 10(2), 201–208. Retrieved from https://scholar.archive.org/work/xbdvuvh2xvgkdhfo7ujjzab34y/access/wayback/https://ojs.poltekkes-malang.ac.id/index.php/jpk/article/download/2436/390

Mawaddatin, & Festy, P. (2015). Pengaruh Imaginative Pretend Play dengan Media Video Animasi: Pengetahuan dan Sikap Perilaku Hidup Bersih dan Sehat. The Sun, 2(1), 38–46. Retrieved from https://fik.um-surabaya.ac.id/sites/default/files/Artikel%206_0.pdf

Nurmahmudah, E., Puspitasari, T., & Agustin, I. T. (2018). Perilaku Hidup Bersih dan Sehat (PHBS) Pada Anak Sekolah. ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 46–52. https://doi.org/10.35568/abdimas.v1i2.327.

Oktavia, A., Huliatunisa, Y., Rahman, A., Alia, F., Hadisumarno, R., & Agustina, N. (2022). Meningkatkan Perilaku Gaya Hidup Sehat di Masa Pandemi pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Tambusai, 6(1), 4095–4105. Retrieved from https://jptam.org/index.php/jptam/article/view/3511.

Saleh, Y. R., Arya, I. F., & Afriandi, I. (2016). Film yang Efektif Sebagai Media Promosi Kesehatan bagi Masyarakat. Jurnal Sistem Kesehatan, 2(2). https://doi.org/10.24198/jsk.v2i2.11245.

Sari, E. K., Zahtamal, Z., Nurlisis, N., Rany, N., & Septiani, W. (2020). Efektivitas Media Bergambar Dan Penyuluhan Metode Ceramah Tanya Jawab (Ctj) Terhadap Perilaku Makan, Aktivitas Fisik Dan Pola Tidur Remaja Underweight Tahun 2019. Al-Tamimi Kesmas: Jurnal Ilmu Kesehatan Masyarakat (Journal of Public Health Sciences), 8(2), 118–130. https://doi.org/10.35328/kesmas.v8i2.542.

Sari, F. N., & Fitriyani, P. (2022). Promosi Kesehatan Latihan Fisik Anak Usia Sekolah Dalam Masa Pandemik Covid 19 Di Limo , Depok. 8(2), 148–155. Retrieved from http://jurnal.unmuhjember.ac.id/index.php/PENGABDIAN_IPTEKS/article/view/5770

Selviana, S., & Suwarni, L. (2018). Promosi Kesehatan Melalui Media Film Dalam Upaya Meningkatkan Perilaku Hidup Bersih dan Sehat Anak Sekolah Dasar Wilayah Pesisir Kepulauan. Jurnal Abdimas Mahakam, 2(2), 78. https://doi.org/10.24903/jam.v2i2.376.

Suryansah, T., & Suwarjo, S. (2016). Pengembangan Video Pembelajaran Untuk Meningkatkan Motivasi Dan Hasil Belajar Kognitif Siswa Kelas Iv Sd. Jurnal Prima Edukasia, 4(2), 209. https://doi.org/10.21831/jpe.v4i2.8393.

Suseno, M. R., Fitri Hamidiyanti, B. Y., & Ayu Ningsih, W. (2021). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Menggunakan Media Video Dan Alat Peraga Terhadap Pengetahuan Dan Sikap Remaja Putri Tentang Personal Hygiene Pada Masa Menstruasi Dalam Layanan Homecare. Jurnal Kebidanan, 10(2), 59–69. https://doi.org/10.35890/jkdh.v10i2.216.

Waluyo, I., Dwi S, I. D. S., Subu, M. A., Djajang, D., Slamet S, S., & Agustino, R. (2019). Penggunaan Media Sosial dan Aktivitas Fisik pada Remaja Tingkat Sekolah Menengah Pertama (SMP) Tahun 2018. Jurnal Ilmu Dan Teknologi Kesehatan, 6(2), 160–166. https://doi.org/10.32668/jitek.v6i2.181.

Wijanarko, H., Rusijono, ., & Bachri, B. S. (2021). Pengaruh Media Video Terhadap Motivasi & Hasil Belajar Kognitif Siswa Pada Mata Pelajaran Dasar-Dasar Konstruksi Bangunan X-DPIB SMK Negeri 2 Surabaya. Educate : Jurnal Teknologi Pendidikan, 6(2), 09. https://doi.org/10.32832/educate.v6i2.4953

Published

2023-12-31

How to Cite

Razi, P., Iksarudin, I., & Surayah, S. (2023). Promosi Kesehatan dengan Film Cerita Pendek tentang Aktivitas Fisik pada Anak Usia Sekolah di Panti Asuhan Ummi Ikhlas Kota Jambi. Poltekita: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(4), 937–942. https://doi.org/10.33860/pjpm.v4i4.2300

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.